Tijd over

Onderstaand aangepast om het wat beter nederlands te maken

Even wat tijd over, Esther gaat me vandaag Kampala laten zien, maar ze is wat laat. Anderhalf uur maar dus eigenlijk de moeite van het vermelden niet waard. Ik denk dat ze er zelf ook niet zo blij mee is want ze is wel vroeg vertrokken uit Entebbe vanmorgen. Het scheelt dat ik zit te wachten in een luxe winkelcentrum zodat ik wel mijn eerste echte cappucino in anderhalve maand heb kunnen drinken, en die was wel erg lekker.

Tweede dag in Kampala, gisteren op de universiteit geweest (erg veel wijzer geworden) en een heel stuk door de stad gewandeld, iedereen verklaart je voor gek als je gaat lopen maar je ziet dan echt veel meer dan in een taxibusje. Er is hier veel te zien en je maakt ook weer vreemde dingen mee. Gisteren was ik in het oude centrum aan het rondkijken, ik moest nog naar de universteit en toen een taxi chauffeur me vroeg of hij me kon brengen had ik eerst zoiets van, laat maar veel te duur, maar aan de andere kant, dan wist ik wel zeker dat ik op tijd was. Er rijden hier heel veel taxi busjes rond maar voor je de juiste gevonden hebt ben je ook wel even zoet. Dus in de taxi (voor het laatst want veel te duur (edit: maar dat kwam omdat ik gewoon ben afgezet)), het zou een ritje van een kwartier zijn, maar dit werd ruim een uur. Er zijn veel Moslims in deze stad en te weinig moskees, als ze willen bidden dan zoeken ze ruime plek op en gaan daar met zijn allen bidden. In dit geval was die ruime plek de openbare weg. Ze hebben met zijn allen gewoon de weg voor meer dan een half uur bezet gehouden, de taxi chauffeur (die best wat gewend is) werd zelfs boos, het werd echt een verkeerschaos en wij hadden nog geluk dat we vooraan stonden, we konden dus snel weg toen het over was. Ik heb stiekem (geloof niet dat ze het op prijs zouden hebben gesteld) foto’s gemaakt, deze zal ik binnenkort hier neerzetten.

Om in Kampala te komen was trouwens nog wel een avontuur. Het lampje van de accu brande en dat moest eerst gerepareerd worden. Twee motorvoertuig leraren waren er een hele middag mee bezig geweest en het was niet gelukt om het probleem te repareren. Ik had zoiets van de dynamo is stuk, dus die moet vervangen worden. Hier waren ze het echter mee eens want het kon ook heel goed de bedrading zijn.  Ze hebben hele bedrading van de auto nagelopen (op zich terecht, want erg degelijk zag het er niet uit) maar het bleek toch de dynamo te zijn deze zijn in Fort Portal niet te vinden (rijden alleen ja[panners rond) dus heb ik met de garage in Kampala gebeld. Ze zouden Woensdagochtend een monteur sturen, woensdagmiddag nog geen monteur, gebeld met de garage, hij was het vergeten. Daar baalde ik van want ik wilde donderdag rijden en ook echt overdag, hij beloofde dat de volgende morgen vroeg iemand zou komen. Donderdagochtend om 11 uur nog geen monteur (de eerste bus vertrekt om 6 uur uit Kampala en dan ben je om 11 uur in Kichwamba). Weer gebeld en ze waren inderdaad laat maar dat kwam omdat er eerst een reserve dynamo gevonden moest worden, toen werd ik boos en heb hem erg duidelijk gemaakt dat hij daar de hele woensdag middag de tijd voor had gehad en dat hij wist dat ik donderdag ochtend weg wilde en dat als hij fatsoen had gehad me in ieder geval even gebeld had. Ik had de trip voor mezelf dus al geannulerd. Er was ook geen stroom, kon dus ook weinig doen, het was echt een baaldag en wachten.

Om 3 uur kwam de monteur (die ik na mijn uitval tegen de garage houder eigenlijk niet meer verwacht had), hij wilde die zelfde dag nog terug naar Kampala en begon heel snel te repareren. Ik was aan het rekenen en wist dat als hij niet heel snel was ik niet voor donker in Kampala zou zijn. Maar het repareren viel tegen, ook hij begon eerst de bedrading na te lopen om ook tot de conclusie te komen dat de dynamo kapot was. De dynamo repareren was niet gelukt dus moest vervangen worden. De andere dynamo paste niet helemaal maar een vijl kom je een heel eind, toen na een uur de dynamo vervangen was bleek ook deze het niet te doen. Met was test werk bleek de dynamo wel een beetje te laden dus waarschijnlijk kon ik Kampala wel halen.

Toen kon ik kiezen, vrijdagochtend alleen naar Kampala, of donderdag middag samen met een monteur naar Kampala, dat laatste leek me iets slimmer dus om kwart over vier vertrokken, laatste stuk dus in het donker. Maar het regende en de weg naar Fort Portal was in glibberbende, het duurde dus al erg lang om in Fort Portal te komen. Daarna ging het eerste stuk ging goed, weinig verkeer, goede weg, licht en geen regen, het schoot goed op. Maar halverwege werd het toch donker. De laatste 60 kilometer naar Kampala is de weg erg slecht, veel gaten, veel verkeer, af en toe is de weg weg en rijd je op zand. Zeker in het donker heel vervelend. Over de laatste 60 kilometer anderhalf uur gereden en toen nog in een donker Kampala de weg naar het hotel vinden, dat was niet moeilijk maar het schoot niet op. Half 10 pas in hotel, maar wel erg blij dat ik er was want een leuke relaxte rit was het zeker niet.

Als het goed is, is vanmiddag de auto klaar en kan ik naar entebbe om morgen te gaan vissen.

Esther belt dat ze is geariveerd, ik ga dus wat leuks doen nu

(tik en spel fouten heb ik er niet uit gehaald)

Comments are closed.